یک بقعه، دو بارگاه و هزاران دل عاشق
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

از طرقبه، پیشینه تاریخی شهر طرقبه که در مسیر مسافران و زائران ولایت توس قرار داشته، گویای آن است که این منطقه از دیرباز مورد توجه و عنایت شیفتگان ولایت و دوستداران اهل‌بیت(ع) بوده و در دورانی منزلگاه شیوخ، بزرگان دیانت، علم و معرفت به‌ شمار رفته است.

مرقد مطهر امام‌زادگان یاسر و ناصر(ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) و از برادران بزرگوار حضرت علی‌ بن موسی‌الرضا(ع) جاذبه‌های معنوی این دیار را مضاعف کرده است و بدین سبب همه روزه عده کثیری از مشتاقان و ارادتمندان ساحت قدسی اهل‌بیت(ع) از گوشه و کنار ایران اسلامی و کشورهای حوزه خلیج ‌فارس را به سوی خود می‌کشاند.

موقعیت جغرافیایی و اقلیمی

روستای کوهپایه‌ای گلستان با چشم‌اندازهای زیبا حدود 5 کیلومتری غرب شهر مشهد مقدس و در شهرستان طرقبه شاندیز واقع شده است.

این روستا در مسیر اصلی مشهد به سمت طرقبه قرار دارد و در امتداد دره بند گلستان به وسیله رودخانه‌ها و کوه‌های متعدد در اطراف احاطه شده و به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب، سرسبزی، مهمان‌نوازی مردم خون‌گرم و مهربان این روستا و از همه مهم‌تر مدفن و آرامگاه واجب‌التعظیم "سیدناصر و سیدیاسر(ع) " از فرزندان حضرت امام موسی‌الکاظم(ع) این مکان را پر جاذبه، فرح‌بخش و دل‌انگیز کرده است.

 

 

 

وضعیت پیشین روستای گلستان و آستان متبرکهوجود یک باب حسینیه و یک باب مسجد بسیار قدیمی مجاور هم در مرکز این روستا بیانگر عشق و علاقه بسیار زیاد و دیرینه اهالی به ائمه اطهار(ع) است، هم‌چنین طبق اسناد و مدارک سنت حسنه وقف و موقوفات در این ناحیه بسیار رایج بوده و موقوفات زیادی در این منطقه وجود دارد.

از جمله معتمدان و بزرگان واقف این ناحیه مرحوم « آخوند ملاقاسم» بوده که بالغ بر 130 سال پیش علاوه بر وقف زمین، باغ مشجّر و مثمر و در نگه‌داری و بازسازی حسینیه و مسجد روستا و هم‌چنین قبور متبرک امام‌زادگان همت زیادی داشته است.

بنای قدیمی و پیشین آرامگاه

بنابر متون صدر اسلام و آنچه راویان نقل کرده‌اند خلفای اموی و حکمرانان عباسی همواره در نابودی اولاد و نسل اهل‌بیت رسول اکرم(ص) تا مرحله نابودی آثار این بزرگواران سعی بسیار داشته‌اند، به همین دلیل سالیان طولانی از سوی حکومت وقت برای جلوگیری از اشاعه فرهنگ علوی، عنایت و توجه مردم به ائمه اطهار و اهل‌بیت(ع) به پیروان ائمه اجازه ساخت بنا، بقعه و حتی سنگ قبر بر مزار امام‌زادگان را نمی‌دادند تا به آن حد که برای حفظ از تعرض، تخریب و دست‌برد توسط حکمرانان عباسی و عوامل آنان این قبور را به شکل ساده و غیر قابل تشخیص می‌گذاشتند.

با این تفاسیر به درستی روشن نیست که نخستین بنای بقعه بر مزار امام‌زادگان ناصر و یاسر(ع) در چه زمانی و در کدام دوره اسلامی بنیان شده است.

از سوی دیگر تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که این منطقه در گذشته به دلیل در مسیر قرار گرفتن و محل تردد مسافران ولایت توس و شرایط آب و هوای مساعد، جایگاه برخی از عرفا و مشاهیر بزرگی از سده ششم هجری و پس از آن بوده است، بنابراین می‌توان متصور شد که به اهتمام و سعی عرفای شیعه مذهب و دوستداران اهل‌بیت(ع) بنایی هر چند کوچک و مختصر به‌ صورت نشانه بر مزار این امام‌زادگان برپا شده باشد.

به گفته اهالی محل در سالیان گذشته به اهتمام "مرحوم ملاقاسم" آرامگاهی به صورت ایوانکی کوچک با 2 سنگ قبر وجود داشته که پس از آن در سال 1320 توسط ساکنین روستا مقبره‌ای گلین به پوشش تقریبی 70 مترمربع به صورت اتاقکی با سقف و دو ستون چوبی، درب ورودی مشبک چوبی و هم‌چنین دو ضریح مشبک چوبی ساخته شده است.

پس از آن در سال 1379 شمسی قطعه زمینی در ضلع شمالی بنا به مساحت هزار و 120 مترمربع جهت توسعه حرم مطهر خریداری شد.

عملیات اجرایی بازسازی، تعریض، گسترش و به‌سازی فضای آرامگاه در طی سالیان سال با تلاش‌های تولیت آستان مقدس و هم‌چنین اهالی و دستگاه‌های اجرایی بخش طرقبه در سال 1388 به پایان رسید.

 

معرفی بخش‌های آرامگاهسقف بلند و مزین به گچبری‌های زیبا، دیوارهای آینه‌‌کاری شده با دو شبستان و 2 ضریح زیبای پر نقش و نگار طلایی و نقره‌ای ساخت هنرمندان اصفهان که در سال 1383 نصب شده است.

فضایی روحانی و سرشار از جاذبه‌های معنوی که نسیم ولایت و امامت روح عاشقان و ارادتمندان را نوازش می‌دهد و این مکان محل زیارت، دعا و نماز، برگزاری مجلس وعظ هیئت‌های مذهبی و مراسم‌های سوگواری است.

صحن حیاط

از یک سو به بخش ورودی، کفشداری‌های زنانه و مردانه، سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه و آسانسور طبقات فوقانی شبستان‌ها و از سوی دیگر بخش ورودی به حرم امام‌زادگان منتهی می‌شود.

صحن حیاط مفروش بوده و زائران پس از تحویل کفش به کفشداری، حیاط مرکزی را طی نموده و وارد حرم می‌شوند.

تالار حکمت

تالار حکمت در طبقه فوقانی واقع شده است و مکانی برای برگزاری مجالس و مراسم‌های فرهنگی، همایش‌های مذهبی و امور فرهنگی، سخنرانی و تعزیه است.

از دیگر بخش‌های این آستان متبرکه می‌توان به آشپزخانه، دفتر نذورات، دفتر امام‌زادگان و فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی اشاره کرد.

 

 

 

اینجا قطب فرهنگی شهرستان است

حجت‌الاسلام احمدزاده رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طرقبه شاندیز در ارتباط با فعالیت‌های صورت گرفته در این مکان گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل بقاع‌ متبرکه و امام‌زادگان به قطب‌های فرهنگی، هدف ما برنامه‌ریزی برای ارتباط موثرتر مردم با این مرکز فرهنگی و دینی می‌باشد.

وی در ادامه به برنامه‌های متعدد این مکان اشاره کرد و افزود: ویژه‌برنامه‌هایی از قبیل آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، بصیرت عاشورایی و نشاط معنوی با استقبال خوب مردم منطقه در این مکان برگزار می‌شود.

احمدزاده ادامه داد: در ایام تعطیلات این بقاع با برگزاری نماز جماعت، حلقه‌های معرفت، فعالیت دفاتر پاسخ‌گویی و مشاوره دینی، نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی، برگزاری مراسم و سخنرانی‌های مذهبی و راه‌اندازی ایستگاه شادمانی کودکان میزبان زائران است.

ورود روزانه 8 هزار زائر نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق فرهنگی است

سیدمحمود محمودی مدیریت آستان مقدس امام‌زادگان یاسر و ناصر(ع) به آمار ورود زائران به این مکان مقدس اشاره کرد.

وی تعداد زائران روز شهادت حضرت فاطمه(س) را بیش از 11 هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: وجود این تعداد زائر نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون فرهنگی توسط متولیان فرهنگی شهرستان و استان است.

محمودی به ورود هزاران مسافر از کشورهای همسایه ایران اشاره کرد و گفت: روزانه 8 هزار نفر این مکان مقدس را زیارت می‌کنند و این تعداد زائر در چند سال اخیر با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.

وی گفت: از آنجا که زائران و مسافران ساعاتی در روز را در حرم مطهر می‌گذرانند، بیش از ده‌ها فعالیت فرهنگی در حوزه‌های دارالقرآن، مرکز مشاوره و پایگاه ‌اطلاع‌رسانی آستان تدارک دیده شده است که از آن جمله می‌توان به برپایی نمایشگاه‌های متعدد، اجرای برنامه سخنرانی، تهیه و توزیع بروشور و نشریه‌های فرهنگی در بین زائران اشاره کرد.

وی از غبارروبی ضریح‌های مطهر در هر دو ماه خبر داد و افزود: در این مراسم امام جمعه طرقبه، نماینده اداره اوقاف و برخی از مسئولان دیگر حضور دارند.



|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
موضوعات مرتبط: حرف دل , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید